Het LinkedIn profiel. Een zakelijk platform dat door veel mensen wordt gebruikt, maar het merendeel weet niet wat je er echt mee kan bereiken. Want hoe maak je eigenlijk een optimale LinkedIn-pagina? Dat vertellen we je graag hieronder.
Wist je dat meer dan 9 miljoen(!) organisaties beschikken over een bedrijfspagina op LinkedIn? Van grote organisaties, zoals bijvoorbeeld Google tot kleine startups, bijna ieder bedrijf heeft tegenwoordig een bedrijfspagina. Ook veel Nederlanders hebben een persoonlijk profiel, in 2020 waren er 4,7 miljoen gebruikers en dat aantal blijft stijgen. Geen wonder dus dat LinkedIn het grootste zakelijke social-media platform op dit moment is.
Dat jouw LinkedIn-pagina er top uit ziet, is dus van groot belang. Je wil immers een onvergetelijke indruk maken op potentiële werkgevers. Daarbij geeft maar liefst 87% van de Recruiters (zowel bureaus als corporate Recruiters) aan de LinkedIn-pagina van de kandidaat te bekijken tijdens het sollicitatieproces. Ook wij bij Lincks nemen met regelmaat de LinkedIn-pagina mee in overweging. Daarom hebben wij voor jou 10 tips opgeschreven om jouw zakelijke LinkedIn-pagina te optimaliseren, zodat jij opvalt tussen alle andere 4,7 miljoen Nederlandse LinkedIn gebruikers.
Een eerste indruk maak je op LinkedIn! 41% van de Recruiters geeft namelijk aan dat de eerste indruk beïnvloed wordt door de profielfoto van de kandidaat. Hoe leuk jouw vakantiefoto ook mag zijn, gebruik deze niet op LinkedIn. Daarnaast zijn deze foto’s ook vaak onscherp. Dit wekt (misschien geheel onterecht) de indruk dat je er niet zo veel waarde aan hecht, wat een afknapper kan zijn voor een Recruiter of potentiële werkgever. Zorg dus voor een professionele foto of laat deze maken bij een fotograaf.
Nog een kleine tip, wanneer je lacht op een foto kom je toegankelijker over en wordt je wellicht wél benaderd voor die ene droombaan!
Naast je profielfoto, is ook de kopregel iets dat meteen opvalt bij het zien van je LinkedIn-profiel. Het is dus belangrijk dat jouw kopregel opvalt tussen alle andere gebruikers. Benoem bijvoorbeeld naast jouw functietitel ook jouw specialismen en onderscheidingen. Wees daarnaast altijd concreet en duidelijk in je kopregel en vermijd container begrippen zoals ‘Ondernemer’. Hier kan een Recruiter niet zo veel mee, want wat doe je als ondernemer? De volgende punten zijn ook niet onbelangrijk bij het maken van een pakkende kopregel:
Vertel niet alleen wat je doet in de samenvatting, begin met waarom je het doet. Vervolgens deel je hoe je dit doet en sluit je af met wat je daadwerkelijk doet. Dit komt inspirerend en overtuigend over. Zie jouw samenvatting als een elevator pitch, waarin je jezelf kort en krachtig promoot. Een goede samenvatting zorgt ervoor dat geïnteresseerden de rest van je profiel ook lezen. Schrijf een goed zakelijk verhaal, maar met een duidelijke persoonlijke noot.
Tip van ons: Bekijk de Ted Talk van Simon Sinek ‘Start with why’ eens!
Een LinkedIn profiel is pas succesvol wanneer je waardevolle LinkedIn connecties hebt. Je wordt sneller gevonden door potentiële werkgevers en je komt eerder in contact met vakgenoten. Daarnaast is het een goed platform om anderen te vinden die bijvoorbeeld ook op zoek zijn naar een baan en zo iets voor elkaar te kunnen betekenen. Het is een plek waar je makkelijk contact maakt, kan reageren op berichtjes en vragen kan stellen. Een groot netwerk is dan ook heel waardevol en komt professioneel over.
Wil je bovenaan de lijst staan wanneer een bedrijf jouw functietitel in typt? Gebruik dan de meest gangbare functietitel voor jouw baan, zodat je goed gevonden wordt op LinkedIn. Zorg er ook voor dat je LinkedIn kopregel slimme zoekwoorden bevat waar veel naar wordt gezocht binnen jouw branche. Zo kan je denken aan functietitels of vaktermen die veel voorkomend zijn binnen jouw gewenste vakgebied.
Als je je profiel hebt aangemaakt verschijnt er een URL met allerlei cijfers en nummers. Niet erg mooi, maar ook niet goed voor de vindbaarheid van jouw profiel. Plaats daarom in jouw URL je naam en eventueel een zoekwoord waar je graag op gevonden wilt worden, zoals een functietitel. Ook wanneer je al een account hebt, kan je jouw URL aanpassen. Ga hiervoor naar jouw eigen pagina en klik aan de rechterkant op ‘Openbaar profiel en URL bewerken’. Bedenk je wel dat iedere URL uniek moet zijn, het kan dus zijn dat enkel jouw naam niet meer beschikbaar is.
Voeg vaardigheden toe en vraag je netwerk om deze te onderschrijven. Spreek je bijvoorbeeld uitstekend Duits, ben je een kei in koude acquisitie of heb je een specifieke cursus behaald? Laat het zien. Dit onderdeel van je profiel zet namelijk jouw unieke skills in de spotlight. Deze vaardigheden kan je zelf toevoegen, maar anderen moeten beoordelen of je hier goed in bent of niet. Vraag bijvoorbeeld of een leidinggevende of (oud) collega wil reageren.
Begin met het noteren van je huidige werkgever en noteer ook de werkgevers waarvoor je eerder hebt gewerkt. Als je veel (bij)baantjes hebt gehad die niet relevant zijn voor je huidige functie of nieuwe baan die je zoekt, hoef je deze niet te vermelden. Zet naast de officiële bedrijfsnaam, de bedrijfspagina, je functie, de inhoud van de rol en met name wat je bereikt hebt in de omschrijving. Zo kan een Recruiter jouw toegevoegde waarde en ervaring zien.
Er zijn veel verschillende groepen te vinden op LinkedIn. Deze zijn vaak onderverdeeld per regio, vakgebied, afstudeerrichting en/of interesses. Binnen deze groepen wordt interessante informatie gedeeld. Het is dé plek om zelf gerichte vragen stellen, nieuwe connecties te maken en vragen van anderen te beantwoorden waarvan jij de kennis in huis hebt. Door deel te nemen aan deze groepen, maak je jezelf zichtbaar in jouw vakgebied.
Misschien wel het allerbelangrijkste én de reden van een zakelijk platform als LinkedIn: netwerken! Deel nieuwsartikelen en onderzoeken die je interessant vindt op jouw profiel. Ook is het reageren op content van anderen een goede manier om te netwerken. Feliciteer een oud-collega met de nieuwe baan, deel een mijlpaal van de organisatie waar je werkt of reageer op een oproep van een connectie. Hierdoor laat je zien dat jij actief bezig bent en de ontwikkelingen van jouw vakgebied op de voet volgt.
Informatie over het schrijven van een goed cv, het voorbereiden op een gesprek of de onderhandeling van de arbeidsvoorwaarden vind je hier! Bekijk ook gerust een van onze andere blogs!